maandag 23 september 2019

Simon de Schaker- Oma's schat- de recensie stap-voor-stap

Recensie- stap voor stap


Titel: Simon de Schaker- oma's schat
Auteur: Joyce van der Meijden





Beste lezers,

Omdat ik dit boek zo leuk vind, zal ik eens beschrijven hoe ik de recensie/ leeservaring maak en hoe ik het gelezen boek heb beleeft. En hoe kom ik dan tot de puntentelling, die de sterren geven aan het einde. Na alle stappen lukt het jou ook zeker om van een leuk boek een recensie te schrijven! 

stap 1: de cover

Wat vind ik van deze cover? En wat vinden de kids hiervan? Kan ik mij goed inleven in hun wereld? 

-De cover vind ik erg vindingrijk. Er is over nagedacht, over wat er uit moet springen, de mooie karakters. de details, het hondje. Elke keer als je er naar kijkt, kom je steeds nieuwe leuke dingen tegen. De cover lijkt zelf wel een mooie schatkaart. Dat is wat mij als eerste opvalt, als boekblogger.

-Kan ik mij inleven, in kidsboeken? Jazeker, ik heb zelf 2 kinderen. Een jongen en een meisje. En soms vraag ik hen, wat zij van iets vinden. Het zijn stoere kids, dus dat ik extra leuk. 


stap 2: de schrijfstijl

Wat vind ik als lezer van de schrijfstijl? Is het te moeilijk? Te makkelijk? Leest het fijn? Te lange hoofdstukken? Te langdradig?

-De schrijfstijl van Simon de schaker, vind ik zelf heel prettig. Het is spannend, zonder heel moeilijk te zijn. En er zit humor in, dat leest fijn. Het is zo "beeldend"geschreven, dat ik als lezer, het zo mijn ogen zie gebeuren. Dat is ook bijzonder knap gedaan. De hoofdstukken zijn prima.

stap 3: de personen


Zijn er teveel personen? Of te weinig? Worden ze goed omschreven, zodat je ze kan volgen

-Er zijn zeker wat personages in dit boek. Simon, oma, hondje BOB, Nikki & Koen. Daarnaast komen er nog meer, maar dat is zeker goed te volgen. Je raakt de draad niet kwijt. 

stap 4: de spanning 

Is het spannend? Of juist te eng? Is de spanning te begrijpen? En loopt het zo af, dat het duidelijk is?

-ja, het 2e verhaal van Simon is al spannend, als oma van het trapje valt. Simon zit er maar mooi mee. En niemand luistert er naar Simon. Als je dit aan het lezen bent, zit je al te denken, waar gaat dit heen?  Is het te eng? Er zijn spannende momenten, maar al snel kan je weer zuchtend op je stoel of bed gaan zitten als je leest. 

stap 5: Is het origineel, of zag je zoiets al eens eerder?

-Er zullen vast wel veel boeken zijn geschreven, maar zo leuk als deze heb ik ze niet eerder gezien. Zeker niet door een Nederlandse schrijfster geschreven.

-Er zitten leuke onderwerpen in, zoals het schaken, puzzels oplossen, een schat zoeken, samenwerken en ook wel een beetje geduld hebben.

Stap 6: Puntentelling


De cover: 5 

mooi, veelzijdig, kleurrijk. 
Schrijfstijl: 5
Prettig, leest fijn, vol humor en mysterie. Het is te volgen. 
Personen : 5
goed beschreven, duidelijke karakters. inclusief de hond.
Spanning: 5 

voldoende en mooie spanning. Niet te eng. 

Stap 7: no spoilers/ niet teveel vertellen

In een recensie/ leeservaring van een boek, mag je nooit teveel vertellen over het einde van het boek. Want dan is de verrassing er af! 

**extra tip: eerlijk blijven, in je mening. Niet ieder boek kan 5 sterren of 10 punten  krijgen. 

Stap 8: ZELF PROBEREN?

Na al deze stapjes lukt het jou zeker om zelf een mooie recensie/ leeservaring te schrijven, van jouw kidsboek.

Succes!

Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Kids


 


 



2 opmerkingen:

  1. leuk gedaan voor toekomstige recensie schrijvertjes in de dop !
    Klinkt ook als een leuk boek.

    BeantwoordenVerwijderen